Rätt person på rätt plats är oerhört viktigt för att ett företag ska utvecklas på rätt sätt. Då vi lever i en mycket digitaliserad värld, är det väsentligt för företag att hitta rätt IT-specialist. Hur kan du använda jobbmässor för att attrahera de bästa kandidaterna?
IT och företagets utveckling
Så gott som alla företag använder IT på ett eller annat sätt. För många företag är goda digitala lösningar en förutsättning för att kunna utvecklas. Många företag är också specialiserade på IT eller internet och utan kunniga personer inom IT kan företaget inte gå framåt. Det gäller allt från läkemedelsföretag till dataspelsbranschen. Överallt behövs det spetskompetens.
Jobbmässor och IT-event
Jobbmässor och IT-event är mötesplatser för arbetsgivare, arbetstagare, IT-utvecklare och ibland också forskare. Det är också tillfällen där företag kan rekrytera nya medarbetare och hitta nya samarbetspartners. På många jobbmässor och IT-event finns inbjudna talare. I jobbmässor och IT-event deltar förvisso många företag, samtidigt är det ett bra tillfälle att också söka personal. För att lyckas attrahera de skickligaste personerna måste du göra något för att de ska upptäcka just ditt företag.
Locka den bästa IT-specialisten
Om du har ett företag eller ska rekrytera personal för ett stort och tämligen välkänt företag är det ofta produkten eller tjänsten som folk associerar företaget med. Produkten eller tjänsten skapar alltid ett första intryck. Det kan därför verka mer spännande att jobba för ett litet expanderande företag som utvecklar hälsoappar än för ett företag i pappersindustrin. Särskilt för unga personer som förvisso kan vara oerhört skickliga på sin uppgift men som inte har så goda insikter i arbetsmarknaden. I verkligheten är det ofta industrin som verkligen kan erbjuda utmaningar, särskilt som de ofta samarbetar med universitet, bedriver viss forskning och har ett slags samhällsansvar. Dock finns det även många mindre företag som också för vetenskap och samhället framåt. Som företagare är det viktigt att du lyckas få personerna som du möter att se bortom produkten. Om du har ett modeföretag som tillverkar väskor kan det få många IT-intresserade att bara gå förbi din monter. Mode är sällan deras största intresset, särskilt inte om de söker jobb. Låt oss säga att ditt modeföretag tillverkar väskor i återvunnen plats och utvecklar fler miljövänliga sätt att skapa den färdiga produkten. Då är det för modeintresserade ett väskföretag, för miljöintresserade ett miljöföretag och för IT-intresserade ett forskningsföretag. Det är viktigt att lyfta fram just rätt aspekt på den slags jobbmässa som du deltar i.
Din monter
Om du vill lyckas nå ut till både nya kunder, andra företag och rekrytera nya medarbetare behöver du ha en monter. Dock räcker det inte med att bara ha en monter och några snygga broschyrer att dela ut. Du måste skapa rätt monter och gärna också försöka få en ståndplats på ett bra ställe. Eftersom alla företag vill nå ut är konkurrensen mycket stor. Det du bör fokusera på är inte att ”skrika högst”, det kommer troligtvis inte att attrahera de bästa IT-specialisterna utan på att ge ett mervärde och kunskap. Tänk igenom vad du skriver på din skylt. Ditt företagsnamn säger inte så mycket om vad du verkligen håller på med. Tänk också på att försöka skapa en bra plats för människor att prata på. Bjud på kaffe, choklad eller smörgås och ha några stolar som folk kan sitta på. Skapa en god känsla och ett intresse för företagets framtid och vision så har du större chanser att lyckas.