Spelmässan ICE Totally Gaming, eller ICE London som den också kallas, anses vara spelbranschens största med omkring 35 000 besökare som vill ta del av nyheter och tips från den internationella i-Gaming arenan.
International Casino Exhibition
Det är mässans officiella namn; en mässa som samlar branschfolk inom i-Gaming industrin ifrån världens alla hörn. Mässytan är cirka 45 000 kvadratmeter så det finns en del att utforska, inte minst för den som är nyfiken på leverantörernas nyheter och innovationer.
Självklart presenteras en hel del ”nygamla casinospel” och olika sorters spelutrustning som gamingstolar, identifieringssystem, skärmar, ljudsystem med mera. Spelautomater utrustas allt oftare med så kallade ”curved screens” (vinklade skärmar) för att möta den allt tuffare konkurrensen från spelmarknadens mobilcasinon.
Spelregleringar och ansvarsfullt spelande
Huruvida olika länders spelregleringar påverkar besökarantalet och antalet aktiva onlinespelare lär de lärde tvista om. Mässan hade i alla fall närmare 600 registrerade utställare vid de senaste mätningarna och de presenterar allt från B2B-lösningar till ny mjukvara och vidareutvecklade spel.
Det är mycket som förändrats inom i-Gaming branschen de senaste åren, inte minst för casinon som vill erbjuda spel i Sverige. Bland annat får spelbolagen endast erbjuda en välkomstbonus per varje ny spelare och man måste presentera en tydlig strategi för hur man arbetar förebyggande mot osunt spelande.
Många onlinecasinon har därför gått ifrån bonuserbjudanden till förmån för snabb inloggning och gratisspel, men många erbjuder fortfarande välkomstbonusar och fria spins. Det bästa är därför att jämföra olika casinon för att hitta de bästa erbjudandena. Sök till exempel på bonus på Unibet, välkomstbonus onlinecasino, free spins på Leo Vegas eller liknande.
Spelleverantörer på mässan
Svenska NetEnt, Evolution Gaming och Play’N Go är några av de hundratals spelleverantörer som brukar finnas på plats på mässor som International Casino Exhibition (ICE), Game Developer Conference (GDC), Gamescom och andra liknande mässor och konferenser.
Som besökare kan man förvänta sig lanseringar och promotions av nya spel, information om nya betallösningarna, demonstrationer av innovativa spel plattformar med mera. På den senaste ICE-mässan presenterade exempelvis NetEnt en lång lista ”branded slots” med spel som ”Jumanji”, ”Vikings”, ”Planet of the Apes” och ”Guns n’ Roses”. Svenskägda Elk Studios fanns också på plats i London för att avslöja den då nya spelautomaten ”Ecuador Gold” och Evolution Gaming drog till med en presentation av inte mindre än 10 (!) nya produkter under dessa mässdagar.
B2C och B2B
Vad det står för? B2C står för business to customer, medan B2B står för business to business. Och så är det verkligen på mässor som dessa – det finns oftast något för alla oavsett om man arbetar eller söker arbete inom IT i allmänhet och i-Gaming i synnerhet.
Utöver de elektroniska produkter och tjänster som visas upp och säljs in på olika spelmässor brukar det även finnas möjlighet att prova på fysiska casinospel. Kanske sitter det en dealer vid Black Jack-bordet eller en croupier vid Rouletten. Det kan också finnas en och annan traditionell ”enarmad bandit” på mässgolvet, vilket är den gamla tidens casinoslots i form av fysiska maskiner med en spak istället för ett onlinespel med knappar.
Spelmässor är något som borde attrahera en bred målgrupp vilket de också bevisligen gör, åtminstone om man ser till besökssiffrorna. Trenden med att spela online verkar inte heller mattas av, snarare tvärtom, och då spelbolagen har allt större krav på sig att leverera säkra, optimerade och snabba spel och betalmetoder skapas allt fler arbetstillfällen inom i-Gaming.
Även för företag är dessa mässor viktiga, då nya B2B-lösningar presenteras och nya samarbetsavtal sluts. För företag som arbetar med att utveckla exempelvis betallösningar och andra hårda värden är spelmässor av det här slaget i princip ett måste. Så håll inte bara utkik efter nya spel, utan kanske också efter ett nytt jobb!